Tuesday, August 11, 2009

SIRI TERKE...NANG... SE...MA...SA.. DUU...LU....U..

BAB 1

TERINGAT CERITA MASA DAFTAR LAPOR DIRI DI SMKTP


Pagi itu 25 Jun 2007 aku tidak pergi bertugas di SMK Linggiu. sebaliknya aku
terus bersiap untuk bertugas sebagai Jawatankuasa Pameran Karnival Sains dan
Teknologi di SMK Tanjung Datuk Pengerang. maklumlah...Perjalananku setiap
hari sejauh 172 km pergi dan balik bermula jam 6:15 pagi dan tiba rumah 3.50 petang
dan sepanjang tempoh itu aku pernah tertidur dalam kereta di Petronas jalan Mawai
apabila ada program kat JB dan balik dah terlewat. Pernah tidur kat sekolah satu malam semasa program maulidurasul itu je selebihnya aku gagahkan akan tidur kat rumah.
dalam tempoh aku kat SMK Linggiu perjalananku lebih 17600 km
( 176 km X 100 hari) lebih jauh aku kat SMKBP selama 10 tahun untuk
ulangalik dari rumah ke sekolah.

Aku dah diberitahu akan ditukar sekali lagi sebagai GPK Pentadbiran di sebuah
sekolah yang berada di hujung Tanjung. orang kata tak da surat jangan percaya.
tapi aku bertugas macam biasa je di karnival itu. pastu aku
diberitahu surat pertukaran dah ada kat SMKTP dan mula daftar 16/6/07 katanya.
Selepas bertugas aku ke SMKTP untuk pastikan cerita itu. aku pergi dengan
Cikgu Hairulfaizi Hassan rakan dari SMK Linggiu.

Tiba je di SMK TP aku bertanyakan tentang surat itu..kebetulan Tuan Pengetua ada.
Tuan pengetua ni.. aku dah kenal semasa sama-sama mengajar di SMK Bandar Easter
sekitar 1990/1991 dulu . Biasa main badminton sama-sama dan minat bersukan.
" oklah dapat pengetua sepertinya... ngam.. boleh bekerja sama-sama
untuk majukan sekolah ni.." bisik hati kecilku . Pernah ada pengalaman dapat
pengetua yang tak umpamakan kita. Aku dibawa masuk di pejabatnya...
aku beritahu katanya aku ditukarkan disini....bos jawap.. ' memang dah ada
suratnya.. sekolah dah terima,... awak daftar ajelah terus kat sini harini..."
' daftar boleh tapi saya mulakan tugas minggu depan pada 3.07.07 nanti.. boleh..
" jawabku. Takpa yang penting awak bertugas di sini..." kata bos lagi.
aku borak-borak pasal cerita lama semasa
kat Easter.. kawan-kawan lama dan lain-lain lagi. Lepas itu
aku menandaangani buku kehadiran guru. Ini menandakan
aku dah daftar kat SMKTP pada 25 JUN 2007 ini.
sambil-sambil itu aku tengok tengok sekolah baru aku ni. Aku diperkenalkan
pekerja pejabat dan lainnya.

Rupa-rupanya pada hari itu aku dah mendaftar sebagai warga Staf SMKTP
yang baru. macam tak percayalah pulak...Tapi...
" bagus jugak sebab perjalananku dapat dikurangkan separuh sekitar
86 km pergi balik ke Bandar Penawar,.. lagipun sekolahnya besar... pelajarnya sikit..
... lagi sikit dari kat SMK Linggiu.

Aku dah terasa nak beralih sekolah..
cepat-cepat aku bereskan kerja-kerja di SMK Linggiu.
Aku jamu cikgu-cikgu SMK Linggiu makan dan aku pindah ke SMK TP..
bab tukar-tukar sekolah ni.. aku tak kisah tukarkanlah kat manapun...
Sebelum itu pun
aku pernah ditukarkan dari SMK Semenchu ke SMK Bandar Penawar
Perpindahan itu kononnya nak diberi jawatan GPK HEM oleh bekas Pengetua
SMK Semenchu(1992/94 dan beliau adalah bekas guruku
di SMK Tun Habab 1979/80 dulu).

Aku bertugas sebagai GPK HEM selama 1 Dekat ( 16.02.97- 16.02.07)
setelah dipindahkan dari SMK B.Penawar iaitu selepas peristiwa
PIBG SMKBP Letak jawatan beramai-ramai pasal tak bersetuju dengan pengetua.........

BERSAMBUNG.

0 comments:

Post a Comment